Brukernavn:   Passord:   Husk meg  
Dato/klokkeslett: 05. September 2010 02:24

Følg på Facebook   Legg til RSS-strøm

Opprett et nytt emne Svar på emnet   [ 37 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Technics 1210 MK 2 vs. MK 5
InnleggSkrevet: 24. Juli 2010 19:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Skal ha nye platespillere og vurderer Technics 1210 MK2 mot MK5.

Noen her som har synspunkter om de to modellene? Gjerne fra de av dere her som har god erfaring med 1210ere...

Heller vel mot å skaffe meg et par nye MK 5, men ytringer settes pris på her.

//R

Soundcloud: http://soundcloud.com/rub800
Facebook: http://www.facebook.com/Rub8oo
Myspace: http://www.myspace.com/rub8oo

Topp

Innleggets emne: Re: Technics 1210 MK 2 vs. MK 5
InnleggSkrevet: 24. Juli 2010 20:02 
Avlogget
Administrator
Brukerens avatar

Forskjellen er jo i utgangspunktet pitch reset knappen og den trinnløse faderen som Mk5 har, men ikke Mk2.

Som jeg fortalte deg tidligere i sommer har jeg en Mk2 og en M3D selv. Sistnevnte er tilsvarende den Mk5'en som blir solgt i dag, bare en foregående modell.

Du nevte du hadde Mk2 selv fra før, så regner med at du vet de tingene som ikke nødvendigvis har så mye å si, men kan være kjipe iblant. Blant annet det at det fort kan bli tull når man skal mikse rundt 0-punktet. Faderen har lett for å gli inn hakket og man finner kanskje ikke sweet-spotten.

Eneste som er med M3D og de Mk5'ene jeg har skjent på er at motstanden i faderen er litt mindre enn det man er vandt til på Mk2'en. Det har hvertfall vært slik på de M3D'ene og Mk5'ene jeg har kjent på, men ingen av disse har vært direkte nye ut av boksen, så kan jo være tilfeldig. Uansett vil jo dette bare være en vanesak, og totalt løse er de jo ikke.

Vil du og har penger nok til det hadde jeg hvertfall investert i 2 Mk5'er. Mk2 har du jo fra før, så du heller tror det er tingen ville jeg eventuelt heller ha f.eks. byttet pitch-kontroller på disse og gitt de en overhaling enn å kjøpt noen nye identiske bare for å ha de nye.

Topp

InnleggSkrevet: 25. Juli 2010 00:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja stemmer har MK2 og sliter med dødsone problemer på de rundt 0 punktet på begge.... noe som kan skje etter lang brukstid.

Jeg går nok for MK 5. Har spilt på denne modellen en gang før... en stund siden nå, men merka ikke på de at motstanden var noe annerledes enn MK 2.

- Litt variasjon i motstand kan jo aksepteres, så lenge det ikke er CDJ faktor vi snakker om :)

Kunne tenke meg å bytte pitch controllere på begge de Mk2 jeg har nå, men tør ikke begi meg ut på det selv, og vet ikke hvem som kunne gjort det - eneste jeg kan tenke meg er roland på filter men vet ikke om han/butikken gjør slikt... ser jo at en pitch kontroller til 1210ere ny ikke koster all verdens.

- Noen som vet om profesjonelle som gjør dette?

Uansett, gleder meg til å få nye spillere i hus :roll:

Soundcloud: http://soundcloud.com/rub800
Facebook: http://www.facebook.com/Rub8oo
Myspace: http://www.myspace.com/rub8oo

Topp

InnleggSkrevet: 25. Juli 2010 12:46 
Avlogget
Administrator
Brukerens avatar

Hehe, nei, de er neppe så løse som en CDJ ;)

Om du vil bytte/kalibrere pitchfaderen på spillerne du har nå kan du høre med Roland (Filter) eller Ljudia som ligger like rundt hjørnet der Jon bor, de skal også kunne hjelpe deg med dette om jeg ikke tar feil. Er ikke sikker på hva det koster, men det blir jo fort noen tusenlapper på to spillere vil jeg tro, og eventuelt deler i tillegg??

Skal du kjøpe nye spillere er det lite å hente på å bytte pitchfadere på de gamle før salg tror jeg, hvertfall hvis du skal gjøre dette hos ljudia eller filter og ikke prøve selv eller få noen du kjenner til å gjøre det. Jeg stiller gjerne opp om du ønsker. Har ikke vært borti akkurat pitchslidere før, men virker som plankekjøring så skulle ikke være noe problem ;)

Topp

InnleggSkrevet: 25. Juli 2010 12:55 
Avlogget

Det er ikke så stor jobb, det handler bare om å kunne litt lodding. Delene er jo lett tilgjengelig på Ebay og andre steder. Jeg ser ingen grunn til at det ikke går ann å bytte pitchfaderne selv. Hvis faderne er i dårlig forfatning så kan det også bare være støv det er snakk om. Rensing er kanskje en ide hvis det føles litt slarkete. Det går også ann å få tak i pitchfader kobla sammen med PCB'en, men det blir jo dyrere. Finnes en del guider på nettet hvordan du bytter faderen.

Her har du den beste guiden etter min mening: http://www.instructables.com/id/Technics-SL-12001210-pitch-slider-replacement-and/

Finnes også diverse videoer på youtube :)

Topp

InnleggSkrevet: 25. Juli 2010 17:19 
Avlogget
Brukerens avatar

bare å få kjøpt seg m5g´s :)

Topp

InnleggSkrevet: 25. Juli 2010 18:23 
Avlogget
Administrator
Brukerens avatar

djpheeling skrev:
bare å få kjøpt seg m5g´s :)

Smak og behag, men de er relativt harry etter min mening sånn bortsett fra at finishen på spillerne kan være fin om det ikke hadde vært for at den så ut som et juletre :P

Topp

InnleggSkrevet: 25. Juli 2010 18:26 
Avlogget
Brukerens avatar

da vet jeg det :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 25. Juli 2010 18:30 
Avlogget
Administrator
Brukerens avatar

Om man hverken har fetish for blå lys, pianolakk eller har behov for 16% pitch så er det vel liten vits å skulle gå for m5g? :)

Topp

InnleggSkrevet: 25. Juli 2010 18:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Nei, du har så rett Disko Ole..

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Følg på Facebook   Legg til RSS-strøm

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: